Від автора
Україна живе в умовах демократії, новітніх науково-інформаційних технологій, прагне ввійти в європейське співтовариство, мати європейську модель освіти. Для досягнення поставленої мети потрібні інноваційні зміни в суспільстві, творчо обдаровані особистості, громадяни з активною життєвою позицією. Тож важливо побачити творчий потенціал учня в інтелектуальній та практичній сферах урочної й позакласної діяльності, допомогти, визнати й заохотити.
Оскільки метою базової загальної середньої освіти є розвиток і соціалізація особистості здобувачів освіти та формування в них національної самосвідомості, культури, світогляду, навичок практичного використання досвіду, особливого значення в школі набуває предмет «Українська література».
Читання української літератури, на відміну від освоєння віртуального середовища з його «кліповістю», «клаптиковістю», «фрагментарністю», «швидкоплинністю», залучає дітей до витоків рідної культури, розвиває й збагачує їхній духовний потенціал, формує особистість, позитивно впливає на розвиток її інтелекту, творчих здібностей, естетичного смаку, пробуджує думки, емоції, викликає відчуття насолоди, уможливлює усвідомлення ще не відомої якості власного буття й набуття життєвого досвіду та успішну самореалізацію, постійний саморозвиток і самовдосконалення.
На свідомість п’ятикласників значний вплив мають казкові персонажі, бо саме цей жанр літератури найбільш відповідає їхнім віковим особливостям.
Українські літературні казки, як і народні, – скарбниця та ілюстрація історії, культури, звичаїв, традицій, побуту й мудрості українського народу та розмаїття відтінків української мови, багатства її діалектів. Водночас є й істотна відмінність: літературні казки – «портрет» конкретних авторів, митців слова, або письменників, самобутніх талановитих особистостей. Це «дорослі» казки, які допомагають юному читачеві усвідомити вічні істини життя й усе позитивне та негативне в ньому, зрозуміти людську натуру, пізнати добрі стосунки й почуття, розгадати таємниці природи. Вони розвивають уяву, учать фантазувати, вірити у власні сили, у перемогу добра й справедливості. Одних надихають на винаходи, інших – на літературну творчість.
Завдання посібника – запропонувати вчителям-словесникам дієві інноваційні технології й методики для осучаснення уроку вивчення літературної казки, які сприятимуть виявленню й розвитку творчо обдарованого п’ятикласника, його становленню як всебічно розвиненої особистості, громадянина-патріота зі сформованими предметними, ключовими й загальнокультурними компетентностями та прагненням до самоосвіти, самовдосконалення й успішної та корисної самореалізації упродовж життя.